Χρώμα, ψυχολογία και εμπειρία του χρήστη

Χρώμα, ψυχολογία και εμπειρία του χρήστη

Το χρώμα παίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της εμπειρίας του χρήστη. Εκπέμπει ένα ψυχολογικό μήνυμα προς το χρήστη και έτσι η επιλογή του κατάλληλου χρώματος για το λόγοτυπο ή το προϊόν καθίσταται ζωτικής σημασίας καθώς συμβάλει ώστε αυτό να είναι άμεσα αναγνωρίσιμο και ταυτοποιήσιμο.

Φυσικά μια τέτοια ανάρτηση δεν μπορεί να είναι πλήρης καθώς ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δωθεί στις διαφορετικές σηματοδοτήσεις που έχουν τα χρώματα σε διαφορετικούς πολιτισμούς αλλά και την εξατομικευμένη σημασία που μπορεί να αποδώσει ο καθένας από εμάς με βάση τις ατομικές του εμπειρίες και πεποιθήσεις σε αυτά. Έτσι θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η χρησιμότητας της παρούσας ανάρτησης ως η αφορμή για μια ευρύτερη συζήτηση και ευαισθητοποίηση πάνω στην επίδραση του χρώματος στον καθένα μας.

Το χρώμα παίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της εμπειρίας του χρήστη. Εκπέμπει ένα ψυχολογικό μήνυμα προς το χρήστη και έτσι η επιλογή του κατάλληλου χρώματος για το λόγοτυπο ή το προϊόν καθίσταται ζωτικής σημασίας καθώς συμβάλει ώστε αυτό να είναι άμεσα αναγνωρίσιμο και ταυτοποιήσιμο.

Η Coca-Cola είναι κόκκινη ενώ  ο τηλεφωνικός κολοσσός AT&T είναι μπλέ και αυτό δεν αποτελεί φυσικά σύμπτωση. Η κατάλληλη επιλογή του χρώματος είναι σημαντική για τη δημιουργία μιας θετικής εικόνας στους χρήστες. Επιπλέον, το χρώμα παίζει μεγάλο ρόλο στο επίπεδο της “αναγνώρισης” του προϊόντος. Διεγείρει τις αισθήσεις, μεταδίδοντας ακαριαία το μήνυμα με τρόπό που κανένα άλλο μέσο δεν μπορεί. Στην παρούσα ανάρτηση παρουσιάζεται η επίδραση των διαφόρων χρωμάτων στην ψυχολογία του χρήστη.

Μπλε

Color-User-Experience-UX-And-Psychology-Blue-Twitter-Logo

Το μπλε είναι το χρώμα του παραδείσου και τον ωκεανών και φέρνει στο μυαλό ην αίσθηση της ειρήνης της ηρεμίας και της γαλήνης. Συνεπάγεται  την αφοσίωση, την  εμπιστοσύνη, τη νοημοσύνη, διάνοια, την πίστη και την αλήθεια. Χρησιμοποιείται συνήθως από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα διότι γίνεται τους δίδει την εικόνα της αξιόπιστίας, της ασφάλειας και της συνέπειας. Μια επιπλέον ιδιότητα που συνδέεται συνήθως με το μπλε είναι η αίσθηση της καθαριότητας και ως εκ τούτου συχνά χρησιμοποιείται για να διαφημίσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που θέλουν να προβάλουν αυτό το χαρακτηριστικό, όπως το νερό και συναφή προϊόντα π.χ. υγρά καθαρισμού.

Το μπλε φέρνει στο νου τους ουρανούς και τις θάλασσες. Ως εκ τούτου, μερικές αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ναυτιλιακό κλάδο τείνουν να υιοθετήσουν αυτό το χρώμα στα σήματά τους. Ένας άλλος τομέας όπου το μπλε χρώμα χρησιμοποιείται είναι οι βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας και πληροφορικής και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το μπλε συνδέεται με διάνοια και τη γνώση. Οι ελαφρές αποχρώσεις του μπλε συνδέονται συχνά με την ευεξία, την υγεία, την ειρήνη και τον διαλογισμό και ως εκ τούτου μπορούν να βρεθούν να χρησιμοποιούνται από spa, κλινικές, κέντρα γιόγκα και γυμναστήρια.

Κόκκινο

Color-User-Experience-UX-And-Psychology-Red-Pinterest-Logo

Το κόκκινο χρώμα προκαλεί πραγματικά την υπόφυση και επιταχύνει το ρυθμό της καρδιάς, προκαλώντας κατά συνέπεια το άτομο που το βλέπει να αναπνέει πιο γρήγορα. Αυτή η ενστικτώδης αντίδραση κάνει κόκκινο επιθετικό, ζωντανό, διεγερτικό και του δίνει τη ιδιότητα να τραβάει την προσοχή του χρήστη. Έτσι, αν κάποιος θέλει να προκαλέσει μια έντονη αντίδραση, το κόκκινο χρώμα είναι πάντα μια ασφαλής επιλογή.  Εν τούτοις προσοχή, το κόκκινο συνδέεται επίσης με τον κίνδυνο και την υποχρέωση.

Πράσινο

Color-User-Experience-UX-And-Psychology-Green-Carlsberg-Logo

Το πράσινο είναι ένα χρώμα που συνδέεται γενικά με την φύση, την ειρήνη, την ευημερία και τη φρεσκάδα. Διαφορετικές αποχρώσεις του πράσινου, ωστόσο μπορεί να προκαλέσουν διαφορετικά συναισθήματα. Το βαθύτερο πράσινο συνδέεται με τον πλούτο και κύρος, ενώ ελαφρύτερες αποχρώσεις του πράσινου θεωρούνται ως επί το πλείστον ενδεικτικές της ηρεμίας και της γαλήνης. Σε αντίθεση με το κόκκινο, το πράσινο σημαίνει ασφάλεια και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να διαφημίσει φιλικά προς το περιβάλλον ή ιατρικών προϊόντα.

Κίτρινο

Color-User-Experience-UX-And-Psychology-Yellow-Lucozade-Logo

Για όλους τους ανθρώπους της γης, ακόμα και τα παιδιά, το κίτρινο χρώμα συνδέεται με τον ήλιο και ως εκ τούτου μεταδίδει  την εμπιστοσύνη, την θετική ενέργεια, το φως και τη ζεστασιά. Το ανθρώπινο μάτι βλέπει το κίτρινο πριν από κάθε άλλο χρώμα και αυτό το καθιστά μια εξαιρετική επιλογή για τις βιτρίνες των καταστημάτων. Πιστεύεται επίσης ότι ορισμένες αποχρώσεις του κίτρινου μπορούν να προσφέρουν έμπνευση, δημιουργική σκέψη και ενέργεια.

Μωβ

Color-User-Experience-UX-And-Psychology-Purple-Yahoo-Logo

Το μωβ τείνει να είναι το χρώμα που επιλέγεται από τους δημιουργικούς ανθρώπους. Φέρνει στο νου το μυστήριο, την ανωτερότητα, τον μυστικισμό αλλά είναι και το χρώμα των βασιλικών οίκων, ενώ η απόχρωση λεβάντας μπορεί να προκαλεσεί  αναπόληση και συναισθηματισμό.

Ροζ

Color-User-Experience-UX-And-Psychology-Pink-hmv-Logo

Τα συναισθήματα που το ροζ χρώμα προκαλεί διαφέρουν σημαντικά ανάλογα με την ένταση του χρώματος. Ένα φωτεινό ροζ φέρνει στο νου τα νιάτα, τη διασκέδαση και τον ενθουσιασμό και συνιστάται για λιγότερο ακριβά προϊόντα μόδας ή για γυναίκες ή κορίτσια, ενώ ελαφρύτερα ροζ είναι περισσότερο συνδεδεμένα με τον ρομαντισμό.

Πορτοκαλί

Color-User-Experience-UX-And-Psychology-Orange-JBL-Logo

Το πορτοκάλι είναι ένα άλλο χαρούμενο χρώμα που μεταδίδει την αίσθηση της ζωντάνιας, της διασκέδαση και την ενεργητικότητας.  Η έρευνα έδειξε ότι οι πιο ανοιχτόχρωμες αποχρώσεις του πορτοκαλί συνδέονται  περισσότερο με πολυτελείς αγορές, ενώ οι πιο φωτεινές αποχρώσεις βρίσκουν έδαφος στο πιο νεανικό κοινό.

Καφέ

Color-User-Experience-UX-And-Psychology-Brown-UPS-Logo

Το καφέ είναι ένα γήινο χρώμα που φέρνει στο νου την απλότητα, σταθερότητα και ανθεκτικότητα. Μερικές φορές, ανάλογα με την απόχρωση του καφέ που έχει επιλεγεί, μπορεί να προκαλέσει αρνητική αντίδραση από τους καταναλωτές που το συσχετίζουν με το βρώμικο, αλλά κάποιες αποχρώσεις, όπως αυτές του πηλού αποσπούν πολύ πιο ευνοϊκές αποκρίσεις από τους καταναλωτές.

Μαύρο

Color-User-Experience-UX-And-Psychology-Black-Gibson-Logo

Το μαύρο θεωρείται ως το πιο σοβαρό, επίσημο και τολμηρό χρώμα αν και κατ’ ουσίαν το μαύρο είναι πραγματικά η πλήρης απουσία του χρώματος και του φωτός. Χρησιμοποιείται συνήθως και συνδέεται με το προϊόντα κύρους, εκλεπτισμένα και ακριβά. Στη βιομηχανία της μόδας είναι μαύρο συμβολίζει την κομψότητα και την εξουσία. Γι ‘αυτό και επιλέγεται συχνά ως επίσημη ενδυμασία.

Ωστόσο απαιτείται προσοχή στην επιλογή του μαύρου ως το κύριο χρώμα ενός λογότυπου, ή του διαφημιστικού υλικού αλλά και κατά  το σχεδιασμό των ιστοσελίδων. Το μαύρο απορροφά και διαχέει κάθε χρώμα που το περιβάλλει, και έτσι πρέπει κανείς να διαλέξει και το κατάλληλο χρώμα για να επιτύχει την κατάλληλη αντίθεση και συνδυασμό. Προτείνεται για το λόγο αυτό η χρήση με όλες τις αποχρώσεις του γκρι και του άσπρου. Ωστόσο, ο συνδυασμός με το μαύρο χρώματος μπορεί να κάνει τα φωτεινά και ζωντανά χρώματα πραγματικά να ξεχωρίσουν. Θα πρέπει να αποφεύγεται η χρήση του μαύρου ως υπόβαθρο στο σχεδιασμό εντύπων ή περιεχομένου για τον ιστό ιδιαίτερα όταν υπάρχει πλούσιο περιεχόμενο (κείμενο) καθώς θα καταστήσει το κείμενο δυσανάγνωστο (εκτός του ότι θα καταναλώσει αν πρόκειται για έντυπο υλικό και μεγάλη ποσότητα μελανιού, με το ανάλογο κόστος). Από την άλλη πλευρά, το μαύρο φόντο μεταφέρει το επίκεντρο της προσοχής του χρήστη στο περιεχόμενο (φωτογραφία, εικονογράφηση κτλ) αποτελώντας έτσι την ιδανική επιλογή των χρωμάτων για παρουσίαση αντίστοιχων θεμάτων (π.χ. online portfolios)

Λευκό

Color-User-Experience-UX-And-Psychology-White-Apple-Logo

To λευκό  είναι πάντα το χρώμα που φέρνει στο νου την καθαριότητα, την αγνότητα και την απλότητα. Συνδέεται επίσης με το φως, καλοσύνη, θετικότητα, την ειρήνη, την ταπεινότητα και την αθωότητα. Το λευκό μπορεί να αντιπροσωπεύει την επιτυχία ή ένα νέο ξεκίνημα, όπως η γέννηση ή τον γάμο (κυρίως στις δυτικές κουλτούρες).

Χρησιμοποιείται συχνά στη διαφήμιση καθώς το ανθρώπινο μάτι βλέπει ως ένα λαμπρό χρώμα και βοηθά στη μετάδοση ενός σαφούς και καθαρού μηνύματος. Δεδομένου ότι συνδέεται με την ασφάλεια και την καθαρότητα,συναντάται συνήθως στα ιατρικές και φαρμακευτικά προϊόντα. Έτσι, είναι αρκετά συχνό σε νοσοκομεία, κλινικές, εργαστήρια και στα ρούχα του προσωπικού τους, όπως γιατροί, νοσοκόμοι, χειρουργοί και επιστήμονες. Επίσης συνδέεται με το σχεδιασμό βρεφικών προϊόντων  τον ιατρικό και φαρμακευτικό εξοπλισμό, τα προϊόντα διατροφής και απώλειας βάρους, τα γαλακτοκομικά προϊόντα αλλά και τα προϊόντα υψηλής  τεχνολογίας.

ΠΗΓΗ: ergodektis.wordpress.com